"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Thursday, July 23, 2009

khinzir: ujian dalam kelebihan

bismillah..

cetusan idea dari petikan akhbar bertajuk haram guna pinggan tulang babi.

semasa lecture biology waktu semester 2, kami ada cakap pasal ni. lecturer saya, miss rositi mashani, seorang yang memegang master dalam bidang pemakanan berkata, sekarang terlampau banyak peralatan dapur yang di buat dari seramik dan di campur dengan tulang khinzir. Bercakap atas dasar pengalaman sendiri, lecturer kami menasihatkan untuk berhati-hati semasa makan di restoran2 atau sewaktu membeli peralatan dapur. Antara ciri2 peralatan yang di campur dengan tulang khinzir ini adalah:

-  cantik dan berkilat
- tahan panas (boleh masuk dalam oven)
- selalunya, made in china
- catatan bone china di bawah pinggan (di ambil dari akhbar)

(sy membayangkan pinggan putih yang cantik bersinar di hotel2 mahupun food court di midvalley~)


ujian dalam kelebihan

masa kecil, ummi selalu pesan "jangan makan chewwing gum. ade lemak babi" "jangan makan makanan yang ada ajinomoto, ada yg di buat dari tulang2 babi". tapi, menda2 tu jugalah yang kita teringin nak makan. ujian sungguh. namun, sejauh mana kesahihan ura2 tersebut, sampai sekarang saya tak dapat nak pastikan. cuma berhati-hati itu perlu. makanan yang masuk dalam badan ni akan jadi bahan yang membentuk cell dan organ seluruhnya. pasti kita tak nak menghadap tuhan dalam keadaan kotor,kn?

betapa kalau kita fikirkan, banyak sangat kelebihan si khinzir ni. dari bahagian luar bulunya, boleh di buat berus yang berkualiti sehinggalah ke bahagian tulang rawan, semuanya berguna. payah nak jumpa haiwan macam ni. subhanaAllah. Ini satu ujian buat umat manusia. di ciptakan haiwan yang banyak gunanya tapi Dia mengharamkan demi menguji ketaatan makhluk. Apakah kita hamba Allah atau hamba dunia? tepuk dada, tanya iman.

wallahualam.

p/s: berhati2 bila makan kat restoran2. lepas ni, tengok dulu bawah pinggan sebelum makan :) moga perkongsian ini bermanfaat.

No comments: