"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Saturday, December 6, 2008

srikandi talk dari ustazah fatimah syarha (zikr maut)

bismillah...

ada yang masih tak kenal pada novelis islamik, ustazah fatimah syarha? penulis yang sedang mencipta nama dalam bidang penulisan dan kini bergiat aktif memberikan ceramah motivasi pada remaja. di kesempatan ini, saya nak ucapkan selamat pengantin baru pada kak ha dan akh farhan hadi.. moga bait muslim yang di bina kekal hingga ke syurga sana.. ameen..~



tak ingat dah tarikh kak ha datang sebab di sini kini sedang di hujani majlis ilmu.. subhanaallah.. permulaan sem yang saya rasa sangat-sangat bagus.. moga berterusan.. bertempat di court zc, kak ha mengingatkan srikandi2 agar menjadi MAWAR AGAMA. sentiasa bersedia menhunus duri pada setiap mehnah yang hadir..

srikandi talk~ (rumus)

kita pasti nakkan kubur kita menjadi salah satu dari taman-taman syurga kerana kubur orang Islam itu di gambarkan luas dan penuh ketenangan. malah, amalan-amalan baik di atas dunia ini akan menemani kita berzikir sehingga hari Qiamat, berupa lelaki atau wanita yang soleh. hal ini ada di jelaskan dalam kitab-kitab tafsir.

namun, azab siksa kubur itu amatlah pedih bagi mereka-mereka yang kufur. pabila ditanyakan mengapa Allah menggambarkan azab sempitnya kubur itu sehingga berselisih tulang rusuk, bukan patah tulang belakang atau patah tengkuk? 'Dr ummah', zauj kak ha menjawab, dalam bidang perubatan sendiri merekodkan bahawa pembedahan yang paling sakit adalah pembedahan pada tulang rusuk.

tidak hairanlah baginda SAW bersabda, orang yang paling bijak dalam kalangan kamu adalah orang yang paling mengingati mati. orang yang sering mengingati mati itu pasti memulakn langkahnya berpandukan petunjuk wahyu dan bukannya nafsu kerana segalanya nanti akan di pertanggungjawabkan oleh Allah swt. segala amalan kita akan dipertontonkn di hadapan khalayak ramai. malunya manusia saat itu sungguh tak tergambar sehingga luruh kulit-kulit wajah. saat di kumpulkan nanti, manusia akan ditenggelami dengan air peluhnya sediri kerana ketakutan. bagi orang yg beriman, masyaAllah... pasti bahagia keadaan mereka di sana tatkala yang lain ada peluhnya setakat lutut, ada juga yg lemas dalam peluhnya sendiri! ~naudzubillahimindzalik~
"mengapa Allah menggambarkan azab sempitnya kubur itu sehingga berselisih tulang rusuk..? bukan patah tulang belakang atau patah tengkuk..?"
"baginda SAW bersabda, org yg paling bijak dalam kalangan kamu adalah org yg paling mngingati mati."
"segala amalan kita akn dipertontonkn di hadapan khalayak ramai. malunya manusia saat itu sungguh tak tergambar sehingga luruh kulit2 wajah"
ada orientalis yang membantah hal mengenai siksa kubur dan alam barzakh, juga menyatakan bahawa alam barzakh itu adalah ciptaan orang Islam semata. untuk membuktikan hujahnya, dia meletakkan mayat seorang mati di hadapan orang ramai. tiada sebarang bentuk siksaan, penyoalan mahupun riak pelik pada si mati. jadi, apakah buktinya alam barzakh itu wujud? andaikan diri anda berada di situ, apakah hujah anda bagi mempertahankan kalam Allah dan wahyu yang di sampaikn oleh baginda? org Islam yang lemah pegangangan agama, yang kurang jelas fikrahnya tentang Islam, pasti saja mudah goyah.

menjawab hujah orientalis tersebut, ulama telah menggunakan logik science juga. cuba kita lihat pada orang yang sedang tidur. tenang saja kelihatan. tapi apakah kita tahu, apa yang sedang dia alami olehnya di alam mimpi? mungkin saja sedang di kejar binatang buas yang mengerikan, jatuh bukit atau sedang menikmati buah-buahan lazat. kita nampak biasa saja tapi rohnya yg sedang mengalami azab, hanya Allah yg tahu. Allahuakbar~ contoh yang sangat logik.
apakah buktinya alam barzakh itu wujud..??

Allah memberi ukuran alam dunia dengan alam akhirat itu umpama alam mimpi dan alam nyata. di mana bila tiba saat di alam nyata yang kekal abadi nanti, ramai manusia yang menyesal teramat sangat kerana tidak membuat bekal semasa hidup di alam yang sekejap itu. sebab itulah kita kena bersedia setiap masa. andai terdetik untuk berbuat baik, maka segerakanlah. andai terdetik untuk bertaubat, sahutlah dengan bersungguh-sungguh kerana kita tak tahu bilakah kita akan di jemput menghadapNya.

kembalilah pada fitrah baik, fitrah cemerlang kita di saat awal kejadian. lihatlah kecemerlangan kita, saat sperm menembusi ovum. subhanAllah! sangat cemerlang yang mana sperm-sperm lain semuanya mati. kita yang hebat-hebat ini saja yang mampu survive dan wujud hingga ke saat ini. Allah menjelaskn fitrah manusia ini hebat, baik. bukan seperti fahaman orang kristian bahawa setiap anak yang lahir itu mewarisi dosa nabi Adam. walhal dalam kitab bible mereka sendiri menyatakan anak-anak itu tidak mewarisi dosa bapa-bapanya dan begitu juga sebaliknya. mereka sendiri memanipulasi ayat-ayat dalam kitab mereka. jadi betulkanlah kembali fahaman kita. bukanlah jika kita berbuat baik itu, kita sedang hipokrit. tetapi sewaktu kita melakukan kemungkaran, menyalahi fitrah itulah sebenarnya kita yang hipokrit.
"bukanlah jika kita berbuat baik itu, kita sedang hipokrit. tetapi sewaktu kita melakukan kemungkaran, menyalahi fitrah itulah sebenarnya kita yang hipokrit"
wallahualam..

No comments: