"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Thursday, December 22, 2011

hati seorang abah


bismillah..

Gerimis tidak lagi segan membasahi bumi. Titis-titis hujan mula bercantum membentuk aliran pelbagai corak. Sesekali kusandarkan pipi di cermin tingkap kereta.

Sejuk.

Jemariku menari melakar sesuatu, menyatukan wap-wap udara yang meinitis lembut.

‘aussie’

“nanti kak cik nak kerja kat aussie la..”, ujarku bercanda.

Abah menoleh ke kiri sekilas. Tangannya masih kejap memegang stereng kereta.

“bila sudah graduate dan sudah matang, pergilah ke luar negara sambung belajar”. Itulah ayat pujukkan abah saat tawaran menyambung pelajaran ke republik empat musim di tolak.

“Bagi la peluang ummi dekat dengan anak-anak, lima enam tahun belajar ni. Sebelum ni pun masing-masing duduk asrama. Akan datang bila ada kerja, lagi susah nak jenguk ummi”, sambung ummi saat itu.

Puteri-puteri mereka ini di rasakan belum matang mungkin. Takutkan pengaruh suasana di sana kerana tiada ummi abah untuk menemani dan mengawasi. Sedang di negeri sendiri pun payah untuk melepaskan, apatah lagi nun jauh di sana.

mungkin... aku belum faham hati seorang ibu.

“waktu itu, kamu sudah ada keluarga kamu sendiri. You ikut la husband you, I wouldnt mind”, sambung abah lagi.

Aku ketawa tiga saat. Jauh fikiran seorang abah.

**********
Perjalanan daripada kuantan ke kuala lumpur di isi dengan bermacam topik. Daripada hal isu semasa sehinggalah bab kekeluargaan, semuanya tergaul sekali.

“kita la yang bertanggungjawab bagi non-muslim faham Islam. masalahnya sekarang, muslim sendiri yang tak faham. muslim sendiri tak ikut ajaran Islam”, abah meluahkan rasa.

Aku mengangguk. Tepat sekali dengan apa yang berlaku hari ini.

Dua minggu bergelumang dengan 'belia: tunggak harapan negara' berprogram sampai ke luar negara, membuatkan aku kembali mencelik mata. Hibernasi berbulan-bulan terpaksa aku damba. Seorang hamba di bangkitkan daripada mimpi ngeri yang menginsafkan.

Aku belajar.. Daie tidak boleh tenggelam dalam amal. Dunia bukan sekadar kelompok kecil bulatan gembira yang di cipta sendiri bahkan lebih dari itu.

'inferior' dalam diri teguh bersarang. mahu berbicara tentang Islam dengan non-muslim, rasa takut tidak hormatkan agama mereka. walhal mereka sangat terbuka untuk mengetahui. sebarkanlah, apa yang di dalam hati mereka itu lepaskan sebagai urusan Allah.

"kalaupun tidak sefaqih sheikh Ahmad Deedat, sekurangnya kita mencuba. kan abah?"

Giliran abah pula mengangguk

"tapi.. remaja muslim berkualiti makin kurang. remaja kita parah. baru-baru ni pun ada kes remaja menyorokkan mayat bayinya di bawah katil"

dek budaya hedonisme yang memberhala, remaja muslim dunia menjadi leka. hedonisme menjadi barah. hiburan bukan ubat penenang, hiburan bukan Tuhan. adapaun, hiburan yang berlandaskan syara' boleh menjadi wadah dalam penyebaran dakwah.

remaja muslim tidak boleh lembik aqal dan lemah emosi.

teringat aku kisah yang di khabarkan Ustaz Nidzam dalam ceramahnya tempoh hari, berkenaan kejatuhan empayar islam Baghdad.
suatu hari, seorang perisik di hantar oleh tentera Tar tar untuk melihat keadaan negeri Baghdad. adakah negeri itu kini sesuai untuk di serang seterusnya di takluk.

sedang perisik ini berjalan, dia terjumpa seorang remaja di pesisir pantai yang kelihatan sangat sedih. lalu dia bertanya; "apakah yang membuatkan adik sedih?". Remaja ini menjawab; "sebelum ini, dengan hanya satu panah aku berjaya memanah dua ekor burung. namun pada hari ini, aku hanya mampu memanah satu ekor sahaja"

mendengar jawapan remaja ini, perisik tersebut berlalu dan menyampaikan berita kepada kerajaan Tar Tar bahawa sekarang bukanlah masa yang sesuai untuk menyerang. jika remaja yang masih mentah pun begitu tinggi semangat juang dan ketangkasannya, apatah lagi kepimpinan negeri dan mereka yang lebih dewasa.

lama selepas itu, empayar Islam Baghdad mula goyah. Budaya asing yang kurang sihat menjalar dalam segenap masyarakat.

sekali lagi tentera Tar Tar menghantar seorang perisik. seperti sebelumnya, perisik itu juga terjumpa seorang remaja di pesisir pantai yang kelihatan sangat sedih. dia bertanya, "apakah yang menyebabkan kamu sedih?" remaja itu menjawab; "hari ini hari yang paling malang dalam hidupku. hari ini, aku telah di tinggalkan oleh kekasihku.."

mendengar jawapan itu, perisik tadi berasa lega. Remaja muslim Baghdad kini lemah emosi dan jiwa, tidak lagi teguh seperti dahulunya.

Selepas mempersiapkan kelengkapan, tentera Tar Tar menyerang dan berjaya menakluk empayar islam di Baghdad.
begitulah bagaimana musuh mengukur kekuatan sesuatu agama mahupun negeri melalui keadaan remaja pada zaman itu. persis apa yang pernah di katakan oleh seorang ilmuan islam;

"jika mahu melihat masa hadapan sesebuah negara itu, lihatlah remajanya pada hari ini"

cinta, kasih dan sayang itu sepatutnya menjadi penguat. Allah itu ar-Rahman, Allah itu ar-Rahim. namun bila rasa itu di salah tuju, kekuatan bertukar menjadi kebinasaan.

*******
“kak cik nak pegi aussie dengan abah la..” jelingku sambil mengusap lembut tangan kiri abah.

Kasar. Namun tangan tua itulah yang banyak berjasa buat kami adik-beradik.

“tak nak lah. Saya nak tinggal kat Malay…..”

Belum sempat abah menghabiskan kata, sebuah Toyota Altis memotong laju di hadapan. Pedal break abah tekan. Tayar kereta meluncur sedikit dek keadaan jalan yang basah. Mujur tidak bertembung dengan kereta hadapan. Tangan kiri abah pula pantas menghadang tubuhku daripada terhenyak mengenai dashboard.

“are you ok?”, Tanya abah cemas.

Aku menggangguk. Terasa bagai nak tercabut jantung. Mujur Allah masih sayang…

Ruang kereta menjadi sunyi seketika sebelum abah bersuara;
“saya mungkin tak hidup lama..”, abah menelan liur sebelum menyambung kata. ”I want nothing more in this world.. I have family... career.. money.. The only thing that I wish more is to see how my children doing in the future..”, mendatar suara abah.

Aku terkesima.

“abah dulu miskin. adik beradik kena berhenti sekolah nak bagi abah belajar. Bila ada peluang belajar, abah belajar betul-betul. nak tengok perempuan pun takut! I just can't”

Pecah juga tawa aku akhirnya. Tapi tidak abah. Keningnya bertaut di tengah.

“But I wonder somehow.. will there be someone who can take good care of my daughter?”, abah seolah bercakap dengan diri sendiri.

Kali ini aku hampir tersedak.

Bukan senang seorang abah mahu tuturkan ayat bunga-bunga.

entah apa yang bermain di benak seorang abah.


aku anak abah. doa abah aku damba.


anak abah juga... tak mahu tenggelam dalam emosi yang murah.


google image

~“there could possibly be no man that love you more than your dad”~

3 comments:

Zahra Ameerah said...

akak selalu buat entri yang panjang,
tp sy baca sampai habis jgk,
sbb sy tahu entri akak selalu bagi impak yang besar buat sy,

sy peminat setia blog akk :D
time kasih akk!

p/s: sy tak slhkan akk buat entri sedih mcm ni, tp sy slhkan lagu tu yg buat sy hiba mcm ni. hihi :')

anis said...

Salam.

Suka baca entri kat blog anje :)

well, ayah angah pun pernah buat the same thing ayah anje buat, waktu tu kereta macam brek mengejut.

Betullah. Seorang ayah sangat sayang anak2 perempuan dia kan? :')

najibah said...

>ima

haza min fadhli robbi..

terima kasih,ima.. :)

>angah

wa'alaikumsalam.

yup2, sangat sayang.. kita mungkin takkan mampu nak sayang mereka mcmana mereka sayang kita