"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Thursday, February 2, 2012

muslimin:jangan di ganggu muslimat itu

bismillah..

"awak.. awak kena tolong saya.."

pinta seorang sahabiah sewaktu mendapatkan saya di bilik. gelisah sungguh riaknya.

saya cuba menenangkan si sahabiah.

"awak kena tolong saya cari ni nombor siapa..", ujarnya sambil menghulurkan telefon bimbit kepada saya.

'ini pasti kes gangguan dari muslimin yang tak matang', omel saya dalam hati.

"lelaki?", saya menebak.

sahabiah saya mengangguk. wajahnya mencuka, bagai nak menangis pun ada.

saya dail juga nombor yang tertera walau tiada menyimpan harapan untuk nombor itu ada dalam simpanan.
calling... 
Fulan 
terus saya mematikan telefon sebelum sempat talian di sambung.

"Fu..lan", ujar saya sepatah. kami berpandangan.

kalau di judge a book by it's cover, untuk Fulan mengganggu sahabiah saya ini adalah agak mustahil.

"Fulan... jurusan penerbangan?", sahabiah saya terkejut.

giliran saya pula mengangguk.

kebetulan minggu ini adalah study week bagi pelajar jurusan penerbangan di kampus. mungkin penat belajar jadi...

"apa yang berlaku sebenarnya..?", tanya saya sebelum minda terus mencipta drama sendiri.

"awak.. saya sedih sangat ni..."

sahabiah saya mula menceritakan kronologi yang berlaku. matanya berkaca. aduhai.. kasihan sungguh.

rupanya, bukan Fulan yang mengganggu sahabiah saya tapi kawan Fulan yang menggunakan telefon fulan tanpa pengetahuannya.

"bila saya tanya ni siapa, Fulan marah saya. saya tak tahulah dia tu álim ke, tak layan perempuan ke. yang saya tau, nombor dia yang ganggu saya"

saya renung message si Fulan... agak mampu la untuk basahkan muslimat yang sememangnya berhati kapas.

"saya minta dia nasihatkan kawan dia tapi dia balas macam saya yang membesarkan hal. salah saya ke sebenarnya?", soalnya minta pendapat. "Iyalah.. saya takut saya yang lebih-lebih tapi ini hal kecik ja.."

perasaan saya berbaur.

rasa nak senyum dan kasihan. geram pun ada.

'muslimin tu belum tahu mungkin... husnu dzan lah..'


*******
saudaraku muslimin..
nombor telefon adalah sesuatu yang bersifat agak peribadi bagi muslimat. kalau muslimat payah nak bagi nombor telefon, itu normal. bukan perasan,ya. itu sangat normal sifatnya bagi perempuan untuk protect sesuatu yang bersifat peribadi baginya.

sebab tu sangat jarang kawan perempuan nak 'mengenakan' sahabatnya melalui telefon. kami tahu akibatnya. ianya bukan sesuatu gurauan yang seronok atau suka-suka. peribadi is almost directly proportional to maruah. anda ceroboh hal peribadinya, anda sebenarnya sedang cuba menggugah maruahnya.

jadi muslimin, anda harus faham kenapa muslimat 'mengamuk' bila nombor telefonnya di ganggu. janganlah di balas balik "chill la.." "small matter je ni.. kecoh lerr" dan sebagainya sebab kami tak anggapnya sebegitu.

matanglah. kita semua bukan anak-anak kecil zaman sekolah lagi. kami ini juga bukannya bahan uji kaji untuk anda test tahap ke-melayanan-nya atau tahap keimanannya. banyak lagi cara lain untuk hilangkan kebosanan daripada ganggu muslimah. tolong,ya? anda tak mahu dunia di penuhi hiasan solehah? :) bantu kami untuk kami bantu kalian memelihara iman.

kepada 'si Fulan',
kalau bukan dari golongan anda yang faham agama, dari lelaki mana lagi yang kami patut harapkan pembelaan? walau mereka sahabat anda, kelakuan mereka yang bathil itu tetap bathil. bantulah kami sedarkan mereka. mungkin cara kami tak kena gaya, anda lah yang lebih tahu bagaimana.


Dulu,
Bila disebut lelaki
Wanitanya mendongak megah
Lelaki kami Asadullah, Saifullah
Tokoh ramai tak terkira

Kini,
Bila disebut lelaki
Wanitanya menunduk lemah
Tokoh kami sedikit sekali
Ramainya boneka Yahudi

Dulu,
Bila disebut lelaki
Wanitanya tenang di hati
Lelaki kami menjaga, melindungi

Kini,
Bila disebut lelaki
Wanitanya mahu cabut lari
Lelaki khianat , perogol bersiri

Dulu,
Bila seorang wanita teraniaya
Sepasukan kuda putih membela
Al-Mu'tasim kebanggaan wanita

Kini,
Ramai wanita suci dipenjara
Diperkosa minta dibela
Lelaki tunduk tak bertenaga

Dulu,
Bila wanita di bawah jagaannya
Lelaki memagari sehabis daya
Tiada siapapun berani menggoda

Kini,
Bila wanita di bawah jagaannya
Lelaki tak kisah auratnya terbuka
Wanitanya dibiar bebas, binasa

Dulu,
Lelaki menggadai harta dan nyawa
Untuk mengangkat kemuliaan agama

Kini,
Lelaki menggadai ketinggian agama
Demi nafsu , dunia dan seisinya

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah
Kental berjihad , tekun berdakwah

Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah
Diri bermalasan, tenaga tak dikerah

Dulu,
Lelaki memperjuangkan Deen dan Ummah
Al-Farouq , Zunnurain mati terbunuh

Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dan kroninya
Hingga sanggup membunuh

Dulu ,
Lelaki bersatu menghadapi musuh
Angkatannya kuat dan teguh

Kini,
Lelaki berpuak dan berpecah
Sesama sendiri saling bertelingkah

Kembalilah lelakiku
Pada kelelakianmu
Kami rindukan lelaki dulu
Acuan Madrasah Rasul

FATIMAH SYARHA MOHD NOORDIN
Petikan daripada Novel Syabab Musafir Kasih


maafkan saya kerana mungkin saja akhlak saya lebih jelik dari kalian. bukan maksud saya untuk men-sekolah-kan kalian. niat saya cuma satu, untuk kita saling muhasabah dalam kehidupan sebagai hamba.

7 comments:

Abu 'Ubaidah Al-Jaiz said...

xde button like ke??

wardatul asrar said...

>abu 'ubaidah:

like button ada kalau bukak by post

Aida Ludin said...

minta mahu share di blog saya ye :)

wardatul asrar said...

> aida ludin

silakan :) moga bermanfaat InshaAllah

bob said...

mmg sume mslimat mcm ni ke, or just maen pkul rate??

bunyaminkhair said...

oh man. macam tau je kisah ni. saya mohon maaf sebagai mewakili seluruh spesis lelaki...

wardatul asrar said...

>bob

Muslimat (wanita yg memasukkan diri di dalam Islam) di sekeliling ana, beginilah inshaAllah

>bunyamin khair

Erm.. tak merujuk sapa2 secara spesifik pun. La ba'sa, maaf juga dr pihak kami kalau2 kami yg meng-induce hal ni berlaku