"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Sunday, January 9, 2011

bahasa kanak-kanak

bismillah..

bahagian 1:

dik kim: kakcik, ni ikan ape kak cik?

kak cik: ni ikan siakap

dik kim: kak cik, nape ikan ni die besar?

kak cik: err.. ha. sebab Allah jadikan die besar =)

dik kim: oooo...

kak cik: dik kim, nape udang ni die besar?

dik kim: emm.. ha! sebab Allah jadikan di besar (sambil sengih tunjuk gigi)

************
bahagian 2:

ilhami: kak cik, nape die tak pakai tudung?

kak cik: abang rase sebab ape?

ilhami: *angkat-angkat bahu*

kak cik: abang suke orang pakai tudung ke tak?

ilhami: suke yang pakai,la.. ummi abang pakai tudung

kak cik: cantik tak pakai tudung?

ilhami: cantik

kak cik: abang tak pakai?

ilhami: ish, kak cik. abang laki-laki. laki-laki mane pakai tudung

kak cik: hehe.. ummu ajar kat PASTI, siapa yang kena pakai tudung?

ilhami: perempuan,la.. laki-laki tak payah

kak cik: oo.. ha, ok. abang rase kenapa orang tu tak pakai tudung?

ilhami: mana tau

kak cik: sebab.. orang tu orang cina, die bukan Islam.. ummu tak ajar die, perempuan kene pakai tudung =)

***********
bahagian 3:

dik kim: kak cik, sape jadi dokter?

kak cik: dokter? kakak la

ilhami: dokter gigi la, kim..

kak cik: oh.. kenape..?

dik fiz: ummi cakap, kak cik

ilhami: betul la ummi cakap..

dik kim: kak cik, tengok gigi dik kim! (sambil nganga)

dik lif: tengok gigi dek lih jugak...!

dik fiz: dek fiz nak jugak.. tepi la lih!

kak cik: *alamak* dah, jangan gaduh.. meh kak cik tengok adik dulu.. dek lih gosok gigi tak hari ni? dik kim pun same.. ish2, ni semua suka makan cekelat. jangan makan cekelat banyak sangat nanti ulat makan gigi. kena gosok gigi hari-hari, Allah tak suka gigi kotor.



seronokkan layan kanak-kanak?


=)

4 comments:

Wardah Ad-Deen said...

Alolo..comelnye. Budak-budak memang sangat menghiburkan hati. Tetapi apabila melihatkan mereka, jadi terfikir, apa yang mereka akan jadi kelak?

Wallahu'alam=)

najibah said...

yanti:

layan mreka mmg kna ada tahap kesabaran yg tinggi.. minda pun mau ligat pikir apa yg diorg senang faham =) yups, yanti.. takut sgt apa nk jd ngan anak2 akn dtg. ujian.. Allah..

.::annemishi::. said...

alolooo.. comel betul...


sukaaaaaaa..

najibah said...

mase mereka nak jd comey, mmg comey.. mase dorg meragam.. Allah.. ngan kte2 rase nak nanges. hehe