"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Friday, July 13, 2012

aku terlalu ingin kembali

setiakah laungan fisabilillah mu..?
atau kau sekadar ikutkan teman..?
jujurkah sahutan perjuangan mu..?
atau kau mahukan 'tittle' sorg pejuang..?
ikhlaskah pengorbanan jiwa mu..?
atau kau mengharapkan sanjungan..?
di jalan Rabb mu kah kamu..?

bisikan akal yg dijawab iman..
merentap segenap inci tubuh..
siapakah aku sebenarnya..??
hamba kah aku..?
sedang fitrah hamba itu taat..
tapi aku..?

'tidakkah kau MUNAFIK di jalan Rabb mu..??'
'laranganNya kau lakukan,betul..??'
'suruhanNya kau pilih-pilih,betul..??'
'sunnah kekasihnya kau abaikn,betul..??'
'dan kini kau megah menggelar dirimu hamba..??'
'dan kini kau megah menggelar diri mu daie..??
'layakkah engkau..??!' 'layakkah engkau..??!'

diri mula rebah menyembah..
tiada lagi berdaya melangkah..
layak si tua di baluti usia muda..
ketar bibir mengucapkan dakwah..
lemah lutut ber'tittle'kn munafik..

aku di medan itu,namun aku kaku..
aku di medan itu,namun aku kelu..
seakan pasrah ditujah segala..
seakan hilang laungan lalu..
pasti mereka kecewa dengan ku..
pasti Dia lebih benci melihat diriku..

pandangan ku kabur..
sekabur jalanMu yg ku abaikn..
perit jiwa ku tahan..
bertemankan titisan pilu..
ku renung ia dari kejauhan..

Ya Allah,Kau yang Maha Tahu..
perasaan ini terlalu mencengkam..
sedang aku makin layu..
Kau Yang Maha Tahu..
aku terlalu ingin kembali..
aku terlalu ingin kembali..
membawa diri hina ini jauh pergi..

biarlah ku sucikan dahulu karat jiwaku..
izinkan ku gilap kembali semangat juang ku..
sebelum ku layak melangkah di medan itu..
medan yang terlalu mulia buat insan semacam aku..

Kau mudahkahlah Ya Allah..
andai ada hayat ku..
ku pohon padaMu Ya Allah..

allahumma anta robbi zolamtu nafsi..
waillam taghfirli wa tarhamni..
la akunanna minal khosirin..
allahumma anta robbi..
a'inni a'ala zikrika wa syukrika..
wa husni min i'badatik..
allahumma anta robbi..
taqabbal minni du'ai..
innaka antassanmi'ul a'lim..
watub aliyya ya Allah..
innaka anta tawwaburrahim..

~wardatul asrar~
3 ogos 2008

No comments: