"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Thursday, December 10, 2009

..kerana manusia itu tidak sempurna..

bismillah..

minggu2 kebelakangan ini adalah minggu yang sangat banyak saya dengar perihal "hati" = "heart" = "qalb" (sila tambah bahasa lain). yang kurang best bila initial perkataan hati itu di tambah perkataan "terasa" = terasa hati = hard feeling. Dari malaysia hinggalah banglore sana, perkhabaran sampai. hebat kemajuan telekomunikasi kini. mohon pinjam tajuk, bidadari di banglore =)

manusia ni tak sempurna. ini hakikat. amat mustahil kalau kita harapkan semua orang redha dengan kita. buktinya? semulia2 akhlak nabi SAW pun ada yang benci dan menentang. kita ni pasti lagi banyak buat silap dan dosa. memang, terkadang apa yang orang katakan (baca: umpatkan) itu tak betul dan tak benar. sakit hati? pasti.. jadi kita perlu buat apa? umpat balik? tak kan nak biarkan circle ni berterusan...
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (al-hujurat:12)
bersangka saja sudah dosa, apa lagi menyebarkan sangkaan kita yang belum tentu benar. jangan judge orang laian andai kita benci orang lain judge kita. jangan buat perkara yang kita tak suka orang buat pada kita. sama2lah jaga hati dan pancaindera kurniaanNya untuk hal2 yang Dia redhai. sungguh, perit bila diri jadi mangsa umpatan. semolek2 jalan penyelesaian adalah memaafkan. forgiveness is one of the key to happiness. sesetengah orang mungkin berkata, to forget is not as easy as to forgive. saya setuju. tapi sekurang2nya, cubalah untuk meneutralkan hati. kita yang buat dosa berulang kali kepada Pencipta sendiri pun Dia janjikan keampunan dengan taubat nasuha. kalau kita mengharapkn Allah ampunkan kita, kenapa kita susah untuk ampunkan makhluk? anggaplah dia tidak tahu.. maafkanlah.. maafkanlah.. ambillah yang baik dari 'umpatan' orang. mungkin ada secebis hikmah yang boleh kita kutip dari situ. mungkin ada sikap kita yang perlukan perubahan. namun, andai akhlak kita adalah akhlak anjuran al-quran, maka pedulikanlah. utamakan redha Allah daripada redha makhluk. hindarilah hati dari mengumpul titik2 hitam angkara kebencian.. wallahua'alam..


nota kaki:
-entri ini adalah peringatan yang di tujukan khas buat diri penulis, kemudian pembaca yang dapat mengambil iktibar dari entri ini.
- penulis mohon jutaan kemaafan kepada semua andai pernah "memakan daging kalian"

p/s: sekarang ni dalam minggu peperiksaan pertengahan sem. 10/12 (physics), 23/12 (chemistry & EAP) dan 26/12 (BTQ).  mohon doa semua.

7 comments:

fatin nazihah ashari said...

"bismillah.. moga segala komen dan kritikan anda bermanfaat."

hehe baru perasan ade ayat ni kat komen.

hmm betul memang susah nak neutralkan hati. tapi mesti usaha juga. insyaAllah coqah boleh :D

p/s: harini fizik. ganbatte!

najibah kazmin said...

to jihah: thanks,jihah.. kita sama2 bolehkn. chaiyyo! =)

p/s: kte dh respon soalan jihah psal quote tu..

sham moduLLus said...

salam.

walaupun sudah dimaafkan namun hati tetap berkecamuk tidak tahu kenapa.

najibah kazmin said...

to farisham:
wsalam.

think positive. manfaatkan rasa itu sebaiknya. mungkin sebagai alarm untuk kita lebih berjaga2.

nourelain badaruddin said...

selamat ber'EAP'!! :D
all the best ya, jibah!! :D

Anonymous said...

slm...despite the saying ikot hati mati, ikot rasa binasa, hati is still one of the main components rite....pandangan hati itu yg hakiki, kalao hati itu bersih...


[7]

najibah kazmin said...

to kak pah:

ten-Q kak pah! =)
all the best to you too..

to [7]:

wsalam.. agreed. pndgn mata selalu menipu, pndgn akal selalu tersalah. pndgn nafsu selalu melulu, pndgn hati itu yg hakiki, kalau hati itu bersih. (hati yg didikan al-quran)

muhasabah.. hati kta yg mana satu..

peringatan buat diriKU