"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Thursday, September 8, 2011

stu-Dent diary: senyuman dentist muda


Bismillah..

Ahlan ya, hectic life!

Baru hari kedua kuliah. Inputnya, ya salam.. adaptasi pantas wajib berlaku selepas berbulan dalam keadaan hibernasi. Dengan taklifat yang bertambah… moga Allah bagi kekuatan untuk melunaskan semuanya.

Semalam sambut adik-adik junior baru daftar dengan open day KOD.

welcome to our one big happy family-Kuliyyah of Dentistry :)

terasa macam baru ja buat entri hari-hari awal kuliah.

Pantas sungguh masa berlalu.

****

Saya teringat Wan Zhen. Pertemuan ‘hai hai-bye bye’ di prince george’s park residences rupanya membuahkan perbualan rancak di costa sands resort.

Ruangan sederhana tapi cukup selesa untuk saya, nana, kak aini dan Wan Zhen. Di luar kamar terdapat tuku membakar BBQ. Berangan juga kalau-kalau boleh datang BBQ lagi di sini ;)

tudung di lurutkan dan membiarkan anak tudung di kepala. Pakaian di usahakan menutup semaksimum mungkin dek aurat antara kami dengan non-muslim samalah seperti dengan lelaki ajnabi. Namun masih punya rukhsah yang di benarkan agama.

“is this socks?”, tanya wan zhen sambil menilik helaian di sisi katil.

Saya dan kak aini tersengih.

“sort of.. but we wear this for hand. Called, hand socks”, ujar kak aini

“handsocks? Woah..”, wan zhen teruja.

“have you ever heard about ‘awrah’?”

“yeah.. yeah.. part of body you need to cover right? Something like that..”

“you get it right! Generally, our awrah is the whole body except face and palm. That’s why we put on this”

“I see.. tell me more about awrah”, pinta wan zhen berminat.

“hurmm.. not all the time we need to cover up. among girls, our awrah is different. One of the reasons is to protect our dignity as a muslim’s woman because we believe, our beauty can only be seen by our mahram- parents and husband in example.”

Wan Zhen mengangguk perlahan. Memandangkan muslim di negara itu adalah golongan minoriti, dia tidak terdedah sangat dengan Islam. Yang bagusnya, dia tak malu bertanya.

Dan.. dia juga bakal pelajar pergigian. Saya kira dia pelajar hebat. bukan mudah nak dapatkan tempat dalam bidang ini di sana. Terujalah kami bila berjumpa.

“tell me everything about dentistry!”, pintanya dalam suara halus, keanak-anakkannya.


senyuman dentist muda


Macam-macam hal kami kongsikan. Daripada bab [temuduga] sampailah ke kisah melawat zoo tengok gigi cheetah. Dia juga tak kurang rancak bercerita kisah mengukir gigi geraham dalam masa sejam sewaktu tapisan temuduganya.

Kagum!

Di suruh mengukir gigi geraham untuk first timer adalah sesuatu yang… luar biasa. Untuk pelajar pergigian pun, gigi geraham adalah gigi terakhir yang akan di ukir selepas gigi-gigi lain yang lebih mudah. Ketat juga tapisan mereka.

“I can’t waitttt!! I’m sooo excited..!”, teriak Wan Zhen.

Ketawa kami dengan keletahnya.

Semoga segalanya baik-baik saja. Buat saya, buat dia, buat kami.







Buat kita, dalam memartabatkan Islam di tempat tertinggi..

Wallahu’alam.


[nota]
sesi pengajian sudah bermula. sudah mula masuk clinic, di tambah dengan subject leadership dan parenting. hari yang sibuk menanti. makanya.. update blog akan kembali lesu. mungkin.

No comments: