"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Monday, March 8, 2010

teman pilihan hati

bismillah..

athirah: "haa... bawak henset ke maktab~ ayang, nak tengok"
"amik la.. atas meja tu"
athirah: "nak tengok mesej boleh?"
*senyum* "iye, ape saje.. tengoklah.."

*buka inbox*

athirah: "emm.. muhsonat ni sape? banyaknye mesej die.."
"rasenye..?" *sengih*
athirah: "husnudzan.. husnudzan.. cakap laa sape.."
"hee.. bf"
athirah: "sejak bile ade bf ni? tak penah bagitau pun.. ish.. tak pecaye.."
"dah tak penah tanye.."
athirah: "miss you? kejap mesej islamic, kejap miss you.. ee.. tak baik bohong"
"mane ade bohong.. die kat KISAS.. baik tau.."
athirah: "tak kira laa sekolah ape pun.. kalau lelaki, lelaki jugak.. tak baik tau mesej ngan lelaki.. lagha2 pulak tu..  ayang jugak cakap,kan.." *tazkirah seterusnya*
*senyum* "bila pulak kite cakap muhsonat ni lelaki?"
athirah: "laa.. ayang cakap tadi.. err.. lelaki ke perempuan ni?"
"bf tu.. bestfriend,la.. hehe.. saje je nak tengok ayang camana.."
athirah: "ish.. buat orang takut,je.. tak baik tau.. tapi, macam nama lelaki je.."
"buka surah an-nisa', belah kiri, ayat atas sekali.. ade name die.. emm.. ingatkan kite selalu ye.."
athirah: "mengade laa die ni.. hee.. InsyaAllah.. ingatkan kite jugak.."

**************************************** 
seorang sahabat bertanya nabi SAW: "bagaimanakah ciri-ciri orang yang patut aku dampingi (untuk dijadikan teman)?"
baginda menjawab: "teman yang patut kamu dampingi ialah, apabila kamu melihatnya, kamu teringat akan Allah. apabila mendengar kata-katanya, akan bertambah ilmu mu dan apabila kamu melihat amalan-amalannya, kamu akan teringat negeri akhirat"
"seseorang itu menurut agama sahabatnya, oleh itu seseorang muslim itu hendaklah berhati-hati dengan siapakah yang harus dia pilih sebagai sahabat" (hadis riwayat Ahmad)

*gambar hiasan*
Jelas dari hadis di atas bahawa Islam amat menitik beratkan perihal sahabat. Malah terdapat banyak lagi hadis, ayat al-Quran, juga kata orang alim tentang peri pentingnya memilih sahabat. Dalam surah al-furqan ayat 27-29, Allah mengkhabarkan keadaan orang2 zalim yang tidak mengikut jalan Muhammad malah mengikut teman yang membawa mereka ke arah kebinasaan. Mereka menggigit kedua tangan sambil  menyesali perbuatan mereka yang lalu sedangkan waktu itu segalanya sudah tidak berguna.


Kelompok individu muslim yang sedar kepentingan memartabatkan agama Allah di tempat tertinggi perlulah bergabung untuk saling menguatkan. Ini adalah penting kerana manusia itu takkan terlepas dari melakukan kesilapan. Kita tak mahu memiliki 'individu muslim 50 persen' yang semangat dan fahamnya sementara kemudian pudar kembali dek pengaruh rakan lain kerana hal ini melambatkan proses dakwah itu sendiri.

"adakah yang tak baik akan terus kawan dengan orang yang tak baik?"

Sahabat yang soleh akan menuntun sahabatnya ke jalan syurga manakala sahabat yang tholeh membawa sahabatnya ke lembah kebinasaan. Tapi ini bukan alasan mengabaikan golongan yang kurang faham, malah menjadi satu kewajipan pula kepada kelompok individu yang faham untuk mengislah masyarakat sekitarnya. Memperbaik diri dengan mendampingi orang soleh dan pada masa yang sama memperbaik masyarakat, membuat dua kerja dalam satu masa demi mencapai matlamat yang lebih utama.

Dari individu muslim, maka akan terlahir pula baitul muslim (rumahtangga muslim, perkahwinan dua individu yang berfikrah Islam), mujtama' muslim (masyarakat muslim, gabungan rumahtangga muslim), daulah islamiah (negara Islam, terbentuk hasil gabungan masyarakat yang berfikrah Islam), dan InsyaAllah Khilafah Islamiah (empayar Islam, gabungan negara Islam yang dilindung di pawah payung khalifah). Allahumma ameen..

7 comments:

bdk flat said...

sy suka post ini~

wardatul asrar said...

irfan: terima kasih encik

Anonymous said...

salam naj, bagus deh post kamu ini buat bacaan saya, password blog maseh hilang hm kusut mao delete photo sendiri, salam. Maaf ya

Nad Izza said...

suka jgak! =D

jibah..takowt...kte dikhitbah... wuwuwuwu~~~~~ mcm mana ni???

wardatul asrar said...

to fhii:

wsalm. thanks.

to izzati:

thanks =) tenang2 *pandai je ckp kt org kte neh =p* InsyaAllah, jln terbaik dgn sabar dan solat.. minta tlg Allah, beristikharah sbb Dia yg plg tau apa yg terbaik buat hambaNya. berusaha! (^^,)v *segan pulak cite kt sini. ym2*

aku bukan aku said...

ehehm2..

*da ready da?..

minta izin copy n paste dalil ye~

wardatul asrar said...

qusyairi:

ready apekah? =.="

....

sila2 feel free to share =)