"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Monday, October 27, 2008

overestimate~


bismillah..

overestimate atau boleh di definisikn sbg, harapan org lain yg terlalu tinggi terhadap seseorang sehingga kadang kala x tercapai oleh insan tersebut sekali gus membawa kpd tensi (tiru saff).. kerana manusia tidak selamanya berada di atas.. juga tidak selamanya berada di bawah.. pernah seorang guru berbangsa siam yg berkahwin dgn seorang yg berbangsa cina bercakap tentang 'kelebihan ank2 mixed-blood'.. ini jg salah satu tindakan overestimate manusia terhadap anak2 mereka yg berkahwin campur..

tidak di nafikn, Islam juga menganjurkn perkara ini (kahwin jauh2 dan jgn kahwin saudara terdekat) bg mngelakkan inherited desease dan mngembangkn keturunan.. bila peristiwa ini di sampaikn kpd family, abah lantas mengeluarkn hujah yg boleh di simpulkn, mixed-blood itu hanyalah additional point yg sgt2 sedikit pengaruhnya terhadap kecemerlangan seseorang kerana genius itu boleh dilahirkn (teringat satu rancangan kt AXN x silap tajuknya becoming a genius).. "try to hold on this mixed-blood thingy and see your examination result"..genius itu perlu di pupuk dgn usaha dan ikhtiar, bukan celik sahaja mata, segala benda telah di ketahui.. bergantung pada usaha, usaha, usaha, sesudahnya di susuli dgn doa dan tawakkaltu a'la Allah..


Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Janganlah engkau nikahi orang2 yang masih berkerabat kerana anak diciptakan laksana cahaya. Carilah wanita2 yang jauh dan janganlah engkau memilih yang dekat hubungannya."
(Riwayat Ahmad, Malik & Al-Nasai)


kalau terlalu di overestimate mcm mane? seringkali terjadi bila seseorang yg 'terror'ist dlm sesuatu subjek itu cthnya, bkn lg mnjadi scorer bg subjek tersebut.. pasti ada bisikan2 halus 'die bkn scorer,ke..? knape ngan die tu..?' yg pastinya melipatkaligandakn kesedihan si scorer.. sudah laa result kurang memberangsangkan (tdk seperti yg di harapkn oleh guru2 mahupun rakan) di tambah pula suara2 sumbang.. kecemerlangan pelajar yg di overestimate ini di anggap normal seolah-olah kecemerlangan itu di peroleh percuma.. tp, kejatuhan mereka2 ini pula yg sering menjadi sebutan..

juga sering berlaku pabila sejarah keluarga yg cemerlang, pasti keturunannya (aka adik2) juga di anggap cemerlang yg memarakkan lagi 'the battle of becoming the best among family members'.. mungkin dr satu segi, hal ini dianggap baik sebab masing2 berusaha untuk menjadi yg terbaik antara yg terbaik.. tp dari sudut yg berlainan, hal ini juga menimbulkn tekanan yg agak parah pada seseorang itu.. seterusnya membawa kpd... belajar kerana exam..? (emm.. kte jee kot~).. mudah saja org sebut cthnya, "ala.. kau kan adik abu.. mesti laa scorer mcm die jgk".. tak pun waktu zaman2 result exam keluar, "adik kau dpt berapa, abu? sure straight A cam engkau jgk kn..".. walaupun mereka dua beradik, tetapi mereka tetap individu yg berlain, punya jasad juga pemikiran yg berbeza.. kalaulah mereka2 yg di overestimate ni tak mampu nk mendapatkn semua2 tu.. tekanan, bukan..?

3 comments:

Unknown said...

Salam

teringin nak berkahwin dengan chinese girl dan mengajak mereka ke jalan yang benar..tapi diorang x teringin dekat saya,kekeke

wardatul asrar said...

wsalam..

ade jgk gini..

Anonymous said...

Your were right... it's very difficult to understand this blog, even google translator helps a bit.

Nice blog anyway...