"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Tuesday, October 20, 2009

susah tak jadi lelaki akhir zaman?

bismillah..

jalan2 di pasaraya, pasar malam, atau mana2 tempat sekali pun, akan ada wanita yang tidak menutup aurat. teringat kisah imam asy-syafie yang mengadu pada gurunya tentang hafalannya yang terjejas. gurunya menasihati agar dia meninggalkan maksiat. bila imam asy-syafie mengkaji, berjumpalah beliau akan 'maksiat' yang di maksudkan iaitu TERlihat betis seorang wanita sewaktu di pasar. (note the 'ter' part)

kalau tak keluar rumah sekalipun, petik saja suis TV akan ternampak aurat wanita. ada ust yang syadid (keras, skema, tegas) dalam hal ini berkata, lelaki hanya boleh mendengar berita dan tidak boleh melihat pembaca berita yang wanitanya tidak menutup aurat. kini makin banyak drama/filem 'islamik' (maaf peminat nur kasih sekalian) yang mengaburi masyarakat bahawa terdapat adegan yang di lakonkan oleh pelakon2 itu haram di sisi agama (berlagak seperti suami-isteri, perpegangan tangan dgn bukan mahram, membuka aurat, dsbgnya). matlamat tak menghalalkan cara.

tambahan pula hari ini, makin ramai penyanyi2 wanita. baru2 ini saja kita di meriahkan dengan dendangan lagu2 raya yang mana penyanyinya ada terdiri daripada kaum hawa. tak kiralah melayu, cina, mahupun penyanyi barat, lagu2 lagha mahupun lagu berunsur dakwah, suara wanita (beralun, menyanyi) mengikut pendapat ulama' yang mahsyur adalah haram di dengari lelaki ajnabi. (lajut: rujuk di sini).

ini adalah cebisan yang mampu saya tulis. mungkin banyak lagi dugaan2 yang perlu di hadapi lelaki di sebabkan wanita. seorang sahabat pernah berkata; "lelaki akan hidup aman kalau wanita pandai jaga diri". betulkah? susah tak jadi lelaki akhir zaman?

22 comments:

bob said...

btol2!
ssh woo JD LAKI NIH..TERUTAMA KALU DLM BAB NOK JAGE PNDNGAN...
MASALOH HATI LG...
HAHHA

najibah kazmin said...

oh.. ma'ah bg pihok kaum hawa

Imran said...

yerp.susah. :D.
tapi nak wat camner dah akhir zaman.*oh², alasan*

Anonymous said...

slm...yup men are exposed to sins with or without conscious...that's why we as Adam should try our best to lower our gaze, rite?


[7]

najibah kazmin said...

to imran: nabi dh bg amaran,kn. *tau pn alasan*

to [7]: wsalam. yea,rite..

Zafree said...

tambah2 lagi kat negara orang nie...macam2 dugaan!

tapi insyaAllah diberi kekuatan untuk menahan segala godaan syaitan dan mengawal nafsu...

Allah takkan menguji seorang hamba itu diluar kemampuannya~

word verification : tracula

fityatun_syakirah said...

huhuhuh..yup...semuanya akan ok kalo wanita pandai jaga diri...stuju ngan tuh...kena jadi yg terbaik ni..=p

hafizhasbi said...

susah sgt.. tp wahai sang lelaki, jagalah pandangan kamu ye.. ;)

najibah kazmin said...

to zafree: moga tabah. pd Dia pohon pelindungan. napa ada word verification tu yea?

to shake: that's soo true.. jgn kita kna bantai ngan SIS lepas ni dah la.. =p InsyaAllah, strive for the better muslimah!

to hafizhasbi: perempuan juga.. tp mmg susah,kn. strive our best, strive for mardhotillah.

sham moduLLus said...

kdg2 terpikir
should we blame wanita bcoz they do not close their aurah?
or man coz they do not try not to see the aurah part??
maknanya nak kuar rumah kena pejam mata
hati sng nak jadi hitam
susahnya kalau islam tak dipraktikkan

najibah kazmin said...

it goes both way, muslimin dan muslimat
ada org bukak, ada org tengok
ada og nk tengok, ada org bukak
susah, susah bila islam tak di praktis

m0hammad ShafiQ bin Mans0r said...

salam~

ye, mmg susah jd laki beriman akhir zaman...snang sgt nk tgk aurat perempuan...[insaf.kejap]

sbb bila nampak aurat perempuan, mostly [untuk lelaki] nafsu serakahnya untuk &*$$$%&# meningkat naik...

dats why lelaki akhir zaman kena tundukkan pandangan & bnyakkan beristighfar selalu...

sedangkan lpas solat pun kita digalakkan beristighfar banyak2, apetah lg lepas TERlihat peha gadis2...

take care!!

najibah kazmin said...

to shafiq:

wsalam.

terima kasih atas komen yg begitu telus dan straight-to-the-point.

InsyaAllah.

m0hammad ShafiQ bin Mans0r said...

sama-sama.

just saling mengingatkan aje..hehe

nak link bole tak?

Qimstudio said...

teramatlah ssh...*confuse*

najibah kazmin said...

to qimmi: thanks for the respond

Ibnu Omar. said...

Mudahkah jadi perempuan akhir zaman?
Kalau lelaki agak mudah kalau Allah itu tujuan mereka.

najibah kazmin said...

to ibnu omar: ni pndangan peribadi.. payah atau mudah bg wanita, brgantung pd kehendak diri. mslimin antara faktor kepayahannya di sebabkan oleh wanita (brdasarkn artikel di atas). brbalik pd asal, min atau mat yg ada Allah bersama, urusannya pasti di mudahkn.. wallahualam.

najibah kazmin said...

to shafiq mansor:
maaf. x perasan komen s'dara. InsyaAllah, silakn. moga bermanfaat.

Ibnu Umar said...

From yor post:

Bayangkan bagaimana keterlanjuran kata oleh siswa ini di hadapan saya. Wanita perlu mengetahui betapa lemahnya lelaki di hadapan mereka. Lelaki secara umumnya (kecuali yang punyai keimanan yang hebat) memang mudah tergoda dengan suara merdu wanita walaupun wanita itu tidak langsung berniat untuk menggoda. Maka apatah lagi jika di ketika ia memang berniat untuk menggoda.



yang mempunyai iman yang hebat tu je mudah...

cik aufa faqihah said...

terima kasih atas maklumatnya ya ukhti :)

najibah said...

alhamdulillah, haza min fadhli robbi.. sama2 cik aufa ;)