"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Friday, April 9, 2010

bahang profesional muslim

bismillah..

semester pendek yang di rasakan "free" tak lah selapang yang di sangka.

subjek semester ini:-

The Islamic worldview (UNGS 2030) by Dr Kabir
Islamic knowledge and civilisation (UNGS 2040) by Dr Ali Akbar
Ethics and fiqh for everyday life (UNGS 2050) Dr Huda

Subjek-subjek yang menarik tapi sangat mencabar. Kalau dulunya 1+1=2, untuk subjek kini, tidaklah 'sefakta' itu. bak kata sarjanawan barat (tak silap saya), "the only absolute truth is there is no absolute truth". Tapi bagi kita yang beragama Islam, kebenaran yang pasti itu wujud bersandarkan kalam Allah dan hadith rasulullah SAW (revelation based knowledge). Berputar-putar dengan persoalan sarjanawan barat, sarjanawan Islam, para skeptik, dan bermacam jenis manusia lagi. Masing-masing punya hujjah dalam mempertahankan pendapat masing-masing *pening juga di buatnya*.

"semakin kita belajar, semakin kita sedar betapa jahil nya diri"

InsyaAllah semester ini akan berdepan dengan pembikinan assignment yang bukan lagi satu seperti semester lalu. harapnya berbekalkan ilmu English for Academic Purposes (EAP) dapat meringankan beban kerja semester ni. Untuk subjek Ethics and fiqh for everyday life, kumpulan saya akan mengkaji berkenaan organ transplants yang sememangnya punya banyak percanggahan pendapat baik dalam dari segi etika juga dalam segi agama Islam itu sendiri.

Untuk subjek The Islamic worldview, kami di kehendaki mengadakan forum dan term paper bagi perbincangan mengenai the relevance of prophetic messages in the modern era. mungkin ini persediaan yang perlu ada sebagai seorang muslim dalam menghadapi kehidupan berkerjaya pada masa akan datang. bahang 'profesional muslim' makin terasa. apakah kita sekadar pengambil ilmu Allah di muka bumi atau seorang yang menggunakan ilmu Allah itu kearah maksud yang lebih utama; meletakkan kalimah Laailaha IllAllah di tempat tertinggi.

Allahumma faqqihna fid deen..

wallahu'alam..


p/s: dalam usaha mencari ikhlas. turun naik. slow-down. doakan saya.

2 comments:

patenjihah said...

insyaAllah.. niat suci itu akan tercapai..

amin :)

wardatul asrar said...

jihah:

InsyaAllah, ameen.. buat jihah juga, moga sama2 belajar dan bekerja demi Islam