"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Sunday, June 13, 2010

personal & protective jealousy

bismillah..

nota: entri yang bersifat personal aka ke-diari-an.

cuti: waktu bersilaturrahim. waktu ni ja ada peluang berjumpa sahabiah yang jauh di mata.

terima kasih kepada picnik photo editor.

cheddar cheese cake yang merekah. terlebih suhu, kot. trick 1: biar lambat asal selamat. suhu yang tinggi boleh menyebabkan kek merekah. trick 2: masukkan tepung ke dalam adunan (selalunya butter & gula) secara manual (tanpa mesin) bagi mengelakkan air bubbles berkurang (air bubbles yang kurang menyebabkan kek menjadi kurang 'spongy'). *tapi cheese cake memang selalunya tak spongy,kan?*
ayam masak hitam dan sup sayur bebola ikan. dahlia kata, kat sana tak sempat nak masak. pagi kuliah-pegi hospital-petang/malam baru balik-kemas rumah-masak (cabaran wanita moden?) masak pun pakai campak-campak, asalkan siap. oh, ada rahsia kiub-kiub segera rupanya. padan orang zaman sekarang masak cepat je kan. amaran dari puan ummi: bahan-bahan tersebut amatlah tidak sihat. sila gunakan bahan asli dan bukan sintetik (?) dalam masakan anda demi generasi bebas kanser. 

agar-agar/jeli/sumi/bledo sirap laici. cara pembuatan sama dengan agar-agar biasa, cuma di tambah buah laici yang di hiris kecil. sepatutnya jadi dua lapisan tapi ter-bercampur pulak. trick : pastikan lapisan bawah mengeras sedikit dan mampu menampung lapisan atas. jangan terlalu keras, nanti tak melekat (saya sangat lemah bahasa masakan)
dari cik muhsonat kepada cik dahlia husna. Isteri dan puteri Rasulullah, moga dapat menjadi teladan wanita muslimah hari ini, InsyaAllah..
dari cik muhsonat kepada cik hannah, tragedi cinta Taj Mahal. saya pun belum baca lagi. kisah di sebalik cinta shah jehan dan mumtaz?




 Palestin tak pernah gentar buat saya dari muhsonat. mereka mengukir sejarah dengan darah! terkesima-terharu-terima kasih sangat-sangat. moga sama-sama thabat di jalanNya. ameen.


 atas sebab-sebab tertentu, kami terpaksa berjumpa di 'tengah lembah'. dalam perjalanan ke ktm kl untuk ke 'tengah-lembah', puan ummi bagi tazkirah free berbunyi :-

"dalam Islam, perempuan di ajar kalau nak berjalan kena di temani mahram. mana boleh jalan seorang-seorang. kecualilah dharurat sangat.. ummi pun mana pernah jalan seorang -dan seterusnya-"
terbaik dan terketuk saya rasakan. satu stesen ja nak sampai mid dari situ. diam. rasa dah 'besar' mungkin. sebetulnya nak ajak adik tapi abah takut adik hilang.. =.='

"ummi tunggu sini je na. tau nak naik train kat mana?"

"err.. kat situ, kot. lama dah tak naik, tak ingat"

"aih.. nak berjalan pandai", sambil pimpin tangan lintas jalan.

"mana nak tau.. ummi tak pernah ajar.. *grin*"

ingat ya sahabat-sahabat.. berguna untuk anda, wanita muslimah. juga anda, muslimin yang punya saudara perempuan dan/bakal isteri. jangan biarkan wanita-wanita anda berjalan sendirian.

oh, mungkin akan ada yang kata, ini sangat-sangat konvensional.. ya, betul!

Islam sangat-sangat menjaga muslimah dalam segala hal. baik pergaulan, pakaian dan kehidupan sehari-hari. tinggal muslimah tu ja nak ikut atau tidak. ajaran Islam tetap yang terbaik.

di sini saya nak berkongsi artikel, protective jealousy [klik]. istimewa buat muslimah, juga panduan kepada muslimin dalam 'cemburukan' wanita di sekeliling anda.
“Men are the protectors and maintainers of women because of what Allah has preferred one with over the other and because of what they spend to support them from their wealth.” [Sûrah an-Nisâ’: 34]
wallahu'alam.

5 comments:

lin said...

ramai yg tglkn ajaran islam skang ni.. trkongkong dgn pemikiran yg org2 barat bawak

lin said...

ramai yg terikut dgn pemikiran barat.. nk salahkn siape??

wardatul asrar said...

lin 1 & 2:

jom back to basic =)

Anonymous said...

syg najibah.. =)

-muhsonat-

wardatul asrar said...

to muhsonat:

sayang kamu juge ^^
kerana Allah..
bi iznillah ila jannah

p/s: maaf salah eja nama td. dah delete =)