"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Tuesday, August 2, 2011

muslimah, jangan sedih dengan 'sekatan amal'. fastabiqul khairat!

bismillah..

:)

girang sangat rasa. kalau masih anak kecil, mungkin sudah melompat riang. betapa Allah itu Maha Baik.

Ahlan, ahlan, ahlan Ya Ramadhan! Alhamdulillah untuk setahun lagi yang Kau panjangkan. Alhamdulillah untuk Ramadhan bersama ummi abah tersayang. Alhamdulillah untuk Ramadhan tanpa perlu runsing dengan peperiksaan. Alhamdulillah untk nikmatMu yang tak pernah padam..


“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Al Baqarah: 183)

andai ma'zurah, bagaimana ?


setiap saat dalam bulan barakah ini terasa amat berharga. tak mustahil dengan amalan di bulan ini menjadi asbab kebahagiaan kita di negeri abadi kelak. namun... bagaimanakah andai di takdirkan ada 'sekatan amal' yang hadir? pasti sedih. sangat. tidak kurang kita dengar keluhan muslimah lebih-lebih lagi andai 'sekatan' itu hadir pada sepuluh malam terakhir. "tadarrus Quranku.. Qiamullailku.. oh, lailatul qadr.." dan lebih 'sakit' bila mengenangkan keindahan solat sunat tarawih yang hanya ada pada bulan ini.. perasaan sedih ini pasti akan hadir dalam jiwa muslimah yang sangat mengharapkan keampunan Tuhannya pada bulan yang di janjikan 1000 kali ganda kebaikkan ini. apatah lagi bila mengenangkan amalan-amalan lalu, mungkinkah Dia terima atau bakal tercampak di hadapan muka? alangkah bagusnya andai Ramadhan berlalu tanpa 'sekatan'.

di riwayatkan bahawa, Sayyidatina 'Aisyah sendiri pernah menitiskan air mata apabila di datangi haid sewaktu beliau sedang mengerjakan haji bersama baginda sallallahu 'alaihi wasallam. jadi, rasa sedih ini bukanlah sesuatu yang asing buat muslimah. pada waku itu, baginda nabi sallallahu alaihi wasallam memujuk sayyidatina 'Aisyah dengan bersabda;
“Ini adalah suatu yang ditetapkan Allah ke atas anak-anak perempuan Adam, maka tunaikanlah apa yang ditunaikan oleh orang yang melakukan haji kecuali janganlah kamu bertawaf di Baitullah sehinggalah kamu telah mandi (suci dari haid)”. (Riwayat Muslim)
haid adalah suatu ketentuan yang telah Allah tetapkan ke atas kita (anak-anak perempuan Adam), maka wajiblah kita redha di atas ketentuan ini kerana redha juga merupakan salah satu daripada ibadah hati. semoga dengannya (redha) akan kita peroleh ganjaran amal, InsyaAllah..

rindu melakukan amal


rindu seorang muslimah untuk solat dan membaca al-Quran juga merupakan suatu ibadah yang mana rindu ini tidak di rasai oleh mereka yang sedang suci. berbahagialah sekiranya Allah mengurniakan kita rasa rindu untuk beribadah meski dalam 'sekatan' berbanding mereka yang tiada sekatan dan tidak melakukan ibadah.

pernah rasa perasaan gembiranya bila dapat melunaskan rindu yang terpendam saat lepas daripada 'sekatan'? Allahu.. :) rasa ini Allah khususkan hanya untuk kita-kita, muslimah sahaja.. maka bersyukurlah!

tunaikanlah keperluan saudaramu yang berpuasa

seorang muslimah yang bijak pasti akan mengambil kesempatan di atas amal saudaranya :) kesempatan yang baik, maksud saya.. kerana baginda telah menyebut bahawa;
“Barangsiapa yang memberi makan orang yang berpuasa, dia akan mendapat pahala sepertinya, dan ianya tidak akan mengurangkan pahala orang yang berpuasa sedikitpun”(Riwayat Tarmizi).
hebat,kan? dapat pahala puasa walau kita tidak berpuasa! kita boleh bantu menyediakan makanan untuk seisi rumah yang berpuasa memandangkan kita punya kelebihan 'extra' untuk merasa makanan. tidaklah nanti terlebih masin makanan itu. andai lima orang yang berpuasa, maka kelima-lima ganjaran puasa mereka turut tersalur buat kita. wah, bahagia bahagia.

mungkin juga boleh kita menunaikan keperluan ukhti yang keletihan disebabkan puasa, menjaga anak-anak kecil ketika ibu mereka sedang solat di masjid, bersedekah dan sebagainya.

masih ada nawafil buat kita

meski tidak boleh berpuasa, bersolat dan membaca al-Quran, masih banyak lagi amal lain yang boleh kira buru untuk mendapatkan kasih dan redhaNya. melihat huruf-huruf al-Quran misalannya. kita masih boleh memegang tafsir dan mentadabbur ayat-ayatNya tanpa perlu menyebut secara jahar. boleh juga kita mendengar bacaan al-Quran kerana melihat dan mendengar bacaan kalamullah itu juga ibadah!

qiamlah di malam hari saat seisi dunia sedang khusyu' dengan lena. saat bersunyian ini amat mudah doa hambanya di angkat. tadahkan tangan dan berdoalah. ringankan lidah dan berdzikirlah meski kita tak mampu melakukan ruku' dan sujud. berdoa juga satu ibadah.

andai mampu, keluar dan carilah kuliah-kuliah ramadhan yang tak terkira banyaknya. andai tidak, gunakanlah ruangan maya untuk sama-sama mempertingkat pengetahuan agama. carilah video-video pengajian dengan sheikh yang mu'tabar agar dapat sama-sama mengingatkan dan mempertingkat pengetahuan agama.

"fastabiqul khairat!"

akhirul kalam, sebelum datangnya tempoh 'sekatan amal', perbanyakkanlah amal ibadah, semoga Allah tetap memberikan ganjaran bagi amalan yang kita terhalang dari melakukannya. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud;
“Sekiranya seorang hamba muslim sakit atau bermusafir, (tetap) ditulis baginya apa yang dahulunya dia lakukan ketika dia sihat dan bermukim.”(Riwayat Al-Bukhari dan Al-Baihaqi)
wallahu'alam.

andai terdapat sebarang kesilapan, mohon teguran. andai ada sebarang penambahbaikkan, sudilah berkongsi. jazakumullahu khairan jaza'.

No comments: