"meninggalkan sesuatu amalan kerana manusia adalah riak manakala melakukan sesuatu amalan kerana manusia adalah syirik yang nyata"

~menulislah kerana Allah~

Monday, October 5, 2009

overcome the phobia

bismillah..

"kita merancang Dia juga merancang tapi perancangan Dia lah yang terbaik kerana Dialah sebaik-baik perancang"

Rencana cuti sem untuk di habiskan pembacaan buku2 pending dan fokus dengan hal2 lain tidaklah berjalan seumpamanya. Segalanya begitu pantas. Saya masih memikirkan peperiksaan mathematics II yang terpostponed semalam. Special test InsyaAllah akan berlangsung pada 2 november bagi menggantikan peperiksaan yang tak dapat di hadiri pada saat2 akhir. Ya, Dia lah sebaik2 perancang dan pasti terselit jutaan hikmah di sebalik setiap yang berlaku.



Bengkak dan parut suntikan masih jelas kelihatan. Sesekali, saya merasa seghiau *ngeri* dan agak kagum kerana di hadiahkan kekuatan pada waktu itu untuk menghadapinya walaupun saya terpaksa meminta Dr untuk membenarkan ummi berada di sisi sewaktu operasi. "Ya Allah, aku inginkan hikmah sihat itu kembali. Maka, Kau bantulah aku menghadapinya"


kuasa minda

Secara teorinya, saya tahu bahawa suntikan itu tidaklah terlalu menyakitkan. Namun, kuasa minda mampu memberi impak yang jelas berbeza. Kali terakhir saya kena ambil darah adalah sewaktu tingkatan 3. Saya percaya, Dr pun agak terkejut melihatkan abah yang perlu menenangkan saya sebelum di suntik. Experiment untuk menentukan jenis2 darah dalam subjek biology lab II baru2 ni juga memerlukan sample darah setiap pelajar. Sekali lagi, sahabat2 kelihatan pelik melihatkan gelagat saya sehingga memerlukan bantuan lecturer.

peristiwa hitam

Peristiwa 'suntikan berbanjir darah' 14 tahun lepas pasti tak dapat saya lupakan. Patutkah lengan seorang kanak2 di cucuk dan di gerakkan jarumnya ke kiri ke kanan semata2 nak mencari urat? Bila darah tak keluar, ditekannya jarum sehabis dalam sehingga memancut darah ke katil. Saya makin ngeri mengingatkan peristiwa tersebut yang meninggalkan memori hitam antara saya dan jarum. Tak patut saya melabel hospital tersebut tapi masih, saya menolak untuk di rawat di hospital swasta itu melainkan atas sebab yang terlalu mendesak dan tiada lagi hospital yang ingin menerima kehadiran saya.

menguji

Kali ini, saya menguji kuasa minda sekali lagi. Tapi, dengan cara yang berbeza dari yang sebelumnya. Kalau dulu, saya tanamkan implikasi negatif terhadap suntikan, kali ini saya memujuk diri sendiri. Bayangan ngeri peristiwa lalu saya cuba ketepikan sehabis baik. "sakit sikit ja.. sakit tu milik Allah, kalau Allah izin tak sakit, mesti tak sakit.. yakin.. yakin.. "Ternyata, kesannya sangat mengagumkan! saya mengharapkan kesan ini berkekalan.



11 comments:

JuMaNaiLiaH said...

salam..ha..ni pe cer pulok??

wardatul asrar said...

wsalam..

hee.. *wink* xde cer laa kak..

nedd said...

ngeeee...kamu kenapa? aduih...mmg seghiau....nge...lembek dah kaki nih....saya penuh dgn empathy...

wardatul asrar said...

saye jatuh sakit seketika.
adess laa nedd.. kte species serupa..
kuat2kn smangat! =D

nedd said...

huhu..mcm serius bunyi nya....kesian kamu...semoga cepat sembuh~

Qimstudio said...

salam...
agak tragis nmpaknyer keaadaan anda..cara anda menggambarkan jarum suntikan itu cukup bagus!-mngmbalikan phobiaku terhadapnye
>>smoga cepat sembuh<<

------------------------------------------
Get the Fun Mechanism tee now!
------------------------------------------

wardatul asrar said...

to nedd: time kasih.. skang dh better, alhamdulillah..

to qimmi: wsalam.. gambaran peribadi. insyaAllah, thanks. thanks jgk jwb soalan.

Anonymous said...

slm...postponed test..? what happened 2 u..?


[7]

wardatul asrar said...

to [7]: wsalam.. yup. nothing serious (guess, so). i'm ok now.

bob said...

hahaha...
tkut keno suntik!!!
boooo

tp dsyat gok sapa droh pncut ats katil~

dasyat2~

wardatul asrar said...

to bob: masing2 ade kelemahan masing2.. timo kaseh buwi komen.